مهارت ارتباطی توانایی ارسال و دریافت اطلاعات از دیگران است ارتباط میتواند عمل انتقال معنی بشمار آید
مهارت ارتباطی توانایی ارسال و دریافت اطلاعات از دیگران است
ارتباط میتواند عمل انتقال معنی بشمار آید ارتباط میتواند کلامی و یا غیر کلامی باشد ارتباط غیر کلامی زبان سکوت یا ارتباط بدون کلمه نام گرفته است. مطالعه ماهیت جریان، فراگرد یا تراکنش نظام های معنایی مرتبط با همه انواع ارتباطات، در کلیتی متشکل از زمان، فضا، منش و موقعیت را ارتباط شناسی میگویند.
بنا بر همین گزارش از میگنا رسانه سلامت روان ایران دکتر یاسین نجفی زادگان در ادامه این این مطلب اضافه میکند: مهارت ارتباطی یکی از مهارتهای ضروری زندگی است که به شما کمک میکند هم در روابط عاطفی و شخصیتان موفق شوید و هم به پیشرفت شغلی برسید. این مهارت به شما این توانمندی را میدهد که منظورتان را بهوضوح به طرف مقابلتان بفهمانید و متوجه منظور او هم بشوید.
مهارت ارتباطی چیست؟
این مهارت به معنی داشتن توانایی ارسال اطلاعات به دیگران و دریافت اطلاعات از آنهاست طوریکه پیام بهدرستی و بهشکل موثری منتقل شود.
مهارتهای ارتباطی شامل مجموعهای از مهارتهاست که ازجمله آنها میتوانیم به مهارتهای کلامی، گوش دادن فعال، همدلی و اعتمادبهنفس است. با کمک این مهارت میتوانید حرفهای دیگران را کامل و خوب بشنوید و افکار و احساسات آنها را درک کنید. همچنین میتوانید بپذیرید که افراد برای برقراری ارتباط از راههای مختلفی استفاده میکنند. بههمین دلیل میتوانید بهترین روش انتقال پیام را انتخاب کنید و به یک رضایت دوطرفه در ارتباط برسید.
بخشهای اصلی مهارتهای ارتباطی:
مهارت انتقال پیام در مهارت ارتباطی
با این مهارت شما میتوانید اطلاعات را به طرف مقابلتان منتقل کنید. این انتقال به روشهای مختلفی انجام میشود که باید با توجه به نوع پیام و شرایط گیرنده پیام، روش انتقال را انتخاب کنید.
انتقال کلامی: در این روش شما با استفاده از کلمات، اطلاعات را به فرد مقابل میرسانید. طرف مقابل هم باید بتواند خوب گوش کند تا افکار و احساسات و ایدههای شما را دریافت کند.
غیرکلامی: به جز کلمات گفته شده، عوامل دیگری مثل زبان بدن، شیوه ایستادن یا نشستن شما، حالت چهره و تماس چشمی، لحن صحبت و بلندی صدای شما میتواند حاوی پیامهایی برای فرد روبرو باشد. انتقال غیرکلامی بسیار مهم است و حتی میتواند باعث شود پیام کاملا متفاوتی نسبت به کلمات گفته شده به فرد مقابل منتقل شود.
مهارت دریافت پیام در مهارت ارتباطی
صرف گفتن شما برای انتقال کامل پیام، کافی نیست؛ بلکه گیرنده هم باید دارای مهارت ارتباطی مناسب باشد. خوب گوش کند؛ متمرکز باشد؛ به جزئیات توجه کند؛ اگر متوجه نشد سوال بپرسد و درصورت لزوم جواب مناسب به سوالات شما بدهد.
انتخاب روش مناسب انتقال پیام
سعی کنید برای انتقال پیام از بهترین روشها استفاده کنید. شما میتوانید به روش کلامی و گفتگو، کتبی و نوشتاری یا حتی ویدئویی، اطلاعات را به گیرنده منتقل کنید.
همچنین بنابهضرورت میتوانید تصمیم بگیرید وارد گفتگوی رودررو شوید یا با مکالمه تلفنی پیام را انتقال دهید. همچنین میتوانید از شبکههای اجتماعی و ارتباطات دیجیتالی استفاده کنید.
انواع مهارتهای ضروری زیرمجموعه مهارت ارتباطی
گوش دادن فعال را تمرین کنید
به طرف مقابلتان احترام بگذارید و با دقت به حرفهایش گوش کنید. هنگام صحبت کردن او، با موبایلتان کار کنید و تمام تمرکزتان به او باشد. اگر بخشی از صحبتهایش را متوجه نشدید، حتما از او بخواهید تا توضیح بیشتری بدهد. به حرفهایش واکنش مناسب نشان دهید.
سبک ارتباطی خود را با مخاطب هماهنگ کنید
با توجه به موقعیت و سبک ارتباطی خاص مخاطبتان، روش انتقال اطلاعات را انتخاب کنید. ببینید پیامتان ساده است یا پیچیده؛ باید رسمی حرف بزنید یا غیررسمی؛ روش نوشتاری بهتر است یا تلفنی و ویدئویی.
برای کسب مهارت ارتباطی، اعتمادبه نفس بالا داشته باشید
اگر قرار است ایده جدیدی را مطرح کنید، برای اینکه بازخورد بهتری بگیرید باید اعتمادبهنفس بالایی داشته باشید. همچنین اعتمادبهنفس باعث میشود تاثیر بهتری روی مخاطب بگذارید و در مصاحبه شغلی هم موفق شوید. موقع گفتگو سعی کنید با مخاطب تماس چشمی برقرار کنید؛ صاف بنشینید و از قبل درباره محتوای گفتگو، تحقیق و مطالعه کنید.
ارتباط خوب و دوستانهای را با مخاطب برقرار کنید
در گفتگو همیشه ادب و احترام را رعایت کنید و لبخند بر لب داشته باشید. صداقت و مهربانی شما باعث میشود اعتماد مخاطب را جلب کنید. تلاش کنید منظور طرف مقابل را بهدرستی درک کنید.
ارسال و دریافت بازخورد را فراموش نکنید
پیشنهادهای سازنده و انتقادهای دوستانه را با روی باز بپذیرید و به آنها توجه کنید. به صحبتهای طرف مقابلتان واکنش مناسب را نشان دهید تا متوجه شود که منظورش را درک کردهاید. اگر مشکلی وجود دارد برای یافتن راهحل با او همفکری کنید و نظرش را بپرسید.
با صدای واضح صحبت کنید
اگر حرفهایتان بهوضوح قابل شنیدن نباشد، نمیتوانید انتظار داشته باشید مخاطب متوجه منظور شما شود. بلندی صدایتان را براساس محل گفتگو تعیین کنید. برای سخنرانی در یک سالن باید با صدای رسایی صحبت کنید؛ درحالیکه در یک گفتگوی دونفره در اتاقی آرام، نیازی به صدای بلند ندارید.
برای داشتن مهارت ارتباطی، تحت هیچ شرایطی بیاحترامی نکنید
به طرف مقابلتان فرصت حرف زدن بدهید و صحبتهایش را قطع نکنید. برای اینکه به سوالات او پاسخ دهید، وقت و انرژی کافی صرف کنید.
با مخاطب خود همدلی کنید
احساسات طرف مقابل را درک کنید و واکنش مناسبی به آنها نشان دهید. بسته به اینکه رابطه شما کاری یا عاطفی باشد، میتوانید افکار و احساسات خودتان را هم با او درمیان بگذارید. اگر مخاطبتان دچار تردید یا نگرانی شده است، به او اطمینان دهید که درکنارش هستید و حمایتش میکنید.
نشانه های غیرکلامی مخاطب را درک کنید
داشتن مهارت درک و تفسیر زبان بدن و حالت چهره یکی از موارد مهم در مهارت ارتباطی است. تماس چشمی با مخاطب اهمیت زیادی دارد.
به ابهامات و سوالات مخاطب پاسخ مناسب بدهید
در سریعترین زمان ممکن به سوالات مخاطب جواب دهید. اگر برای پیداکردن جواب، نیاز به فرصت دارید، مطرح کنید و از او زمان بخواهید.
داشتن مهارت ارتباطی چه اهمیتی دارد؟
برای داشتن یک رابطه عاطفی سالم و موفق نیاز به مهارت ارتباطی دارید.
داشتن این مهارت باعث موفقیت شما در مصاحبههای شغلی و کسب جایگاه اجتماعی بالاتر میشود.
روابط دوستانه پایدار شما تحتتاثیر این مهارت قرار دارد.
کسب درآمد بالاتر و ثروت بیشتر بیارتباط با مهارت ارتباطی بالا نیست.
اعتمادبهنفس و عزتنفستان بالاتر میرود.
در جمع خانواده و دوستان، آرامش و صمیمیت بیشتری را تجربه خواهید کرد.
قراردادهای تجاری را با موفقیت میبندید.
در تمام روابط مهمتان، رضایت خود و طرف مقابل را خواهید داشت.
سخنرانی در جمع برایتان راحتتر خواهد بود.
میتوانید در کارهای تیمی موفق باشید و حتی مدیریت گروهها را برعهده بگیرید.