نشانه های رابطه ناسالم و سمی کدامست ؟
نشانه های رابطه ناسالم و سمی کدامست ؟
نشانه های رابطه ناسالم و سمی کدامست ؟ رابطه ناسالم می تواند تاثیر مضری بر روی سلامتی، شادابی و آرامش کلی شما داشته باشد.

نشانه های رابطه ناسالم و سمی کدامست ؟ رابطه ناسالم می تواند تاثیر مضری بر روی سلامتی، شادابی و آرامش کلی شما داشته باشد.

نشانه های رابطه ناسالم و سمی کدامست ؟ رابطه ناسالم می تواند تاثیر مضری بر روی سلامتی، شادابی و آرامش کلی شما داشته باشد.مشکلی که وجود دارد این است با توجه به اینکه برخی از روابط به صورت واضح و آشکاری سمی و در مواردی توهین آمیز هستند. الگوهای سایر روابط ناسالم می تواند شامل الگوهای ظریف باشند و تشخیص دادن آن ها سخت باشد.پایان دادن به روابط ناسالم یکی از دشوارترین کارها برای افراد با ضربه های عاطفی شدید محسوب می شود

در این مقاله ویژگی های یک رابطه ناسالم و اینکه چگونه تشخیص بدید که آیا در یکی از این روابط هستید یا نه را بررسی خواهیم کرد. همچنین از این سخن خواهیم گفت برای سالم کردن رابطه خود چه قدم هایی بردارید و چه زمانی برای کمک حرفه ای درخواست کنید.

ویژگی های مشترک روابط ناسالم
هر رابطه با روابط یکدیگر متفاوت است و ممکن است که با گذشت زمان تغییر کند. خصوصیات مهمی برای مشخص کردن یک رابطه ناسالم وجود دارد. این مسئله درباره روابط عاشقانه وجود دارد اما روابط دیگر نیز می توانند تحت تاثیر این الگوهای ناسالم قرار بگیرند. از جمله روابطی که با دوستان، همکاران، خانواده و آشنایان خود دارید.

کنترل
کنترل کردن یکی از ویژگی های رابطه ناسالم است. در این روابط ممکن است که یکی از طرفین سعی کند که دیگری را کنترل کند. حتی گاهی ممکن است که فرد رفتارهایی انجام دهد که به شدت محبت آمیز به نظر می رسد اما در واقع تمامی این کار ها را طراحی کرده است که فرد مقابل را تحت تاثیر قرار دهد و او را از انجام کار یا رفتن به مکان هایی که از کنترل او خارج است، جلوگیری کند.

کنترل ممکن است که به شکل مالکیت و حسادت نیز باشد، در صورتی که هردوی این احساسات عواطف طبیعی انسانی هستند که هر شخص ممکن است مواقعی آن ها را تجربه کند. اما زمانی که کسی سعی کند کارهای شما را کنترل کند یا زمانی که ناراحت می شود به سراغ شما می آید، یا زمانی که شما را به خیانت متهم می کند احساساتی ناسالم هستند.

عدم اعتماد
از دیگر ویژگی های روابط ناسالم عدم اعتماد است. در این شرایط ممکن است که احساس کنید شریک شما چیزهایی را از شما پنهان می کند یا شما ترجیح می دهید که چیزهایی را از شریک زندگی خود پنهان کنید.

برای اینکه رابطه ای سالم داشته باشید لازم است که هر دو طرف آمادگی شفاف بودن با طرف مقتابل باشند. این شامل آشکاربودن در رابطه با خودتان در طول زمان و با عمیق شدن و رشد رابطه است. این فرایند اشتراک گذاری و گوش دادن به احساس صمیمیت عاطفی و نزدیکی کمک می کند. اما اگر فکر می کنید که نمی توانید با تمام وجود و احساسات درونی تان به طرف مقابل گوش فرا دهید احتمالا به آن ها احساسات و خاطرات خود را نیز نخواهید گفت.

اینکه اعتماد بین شما و شریک زندگیتان چگونه شکل بگیرد تا حد زیادی به سبک کلی دلبستگی شما بستگی دارد. این الگوهای رفتاری اغلب در دوران کودکی بر اساس تعاملات و تجربیات ایجاد می شوند اما در بزرگسالی نیز بر واکنش شما در روابط عاشقانه تاثیر دارند. اگر سابقه اعتماد نداشتن به افرادی که باید به آن ها اعتماد داشته باشید را دارید احتمالا برایتان سخت باشد به شریکتان در روابط خودتان اعتماد کنید .

بی احترامی
بی احترامی در روابط ناسالم می تواند در روابط ناسالم به صورت های مختلفی باشد. گاهی اوقات ممکن است به این معنی باشد که کسی نسبت به شخص دیگر بی اعتنایی کند. در مواردی دیگر نیز مسخره کردن نظرات یا سلیقه طرف مقابل است. این بی احترامی کردن اغلب می تواند مانند طرد شدن باشدو باعث طیف وسیعی از احساسات آسیب دیده، شرم، گناه، تنهایی، خجالت و اضطراب احتماعی باشد.

ارتباطات ضعیف
ارتباطات خوب یکی از اساس هر رابطه سالمی است. روابط ناسالم بیشتر با این موضوع شناخته می شوند که دارای روابطی کم اثر هستند. این میتواند مواردی قبیل صحبت نکردن در رابطه با مشکلات، جلوگیری کردن از مسائل سخت، انتظار داشتن ذهن خوانی از طرف مقابل، رفتن در حالت دفاعی و سنگ اندازی برای رو در رو نشدن با مشکلات یک رابطه.

نشانه های اینکه شما در یک رابطه ناسالم قرار دارید
روابط در اغلب مواقع رشد می کنند، تغییر می کنند و برخی اوقات از یکدیگر می پاشند. یک رابطه زمانی که همه چیز خوب پیش می رود، سالم است اما اضافه شدن موارد استرس زا ممکن است که سبب ایجاد فشار شود. افراد ممکن است که آن را با عقب نشینی از مکانیسم های دفاعی ناسالم یا گرفتار شدن در رفتارهایی که کاملا به آن ها آسیب می زند پاسخ دهند.

نشانه های روابط نا سالم:

    خیانت
    مقصر کردن طرف مقابل
    زورگویی
    کنترل کردن
    استرس

    بی احترامی
    بی صداقتی
    سو استفاده عاطفی
    ترس
    ارتباطات ضعیف

    سواستفاده مالی
    خشونت
    احساس گناه
    خصومت
    غمگین بودن

    انزوا
    حسادت
    تنهایی
    منفی بودن
    خشونت فیزیکی

در یک رابطه ناسالم شما ممکن است احساس کنید که همیشه در اطارف شخص مقابل باید بر روی پوست تخم مرغ راه روید. یا همیشه این حس رو دارید که باید آنچه که فکر می کنید را پنهان کنید و از آن سخن نگویید. حتی ممکن است به این فکر کنید برای خوشحال نگه داشتن شخص مقابل باید از هر آنچه که واقعا می خواهید انجام دهید بگذرید.

نشانه دیگر یک رابطه سمی و ناسالم داشتن احساس نامتعادل بودن همه چیز است. روابط یک طرفه روابطی هستند که یکی از طرفین انرژی و احساسات بیشتری به میان می گذارد و تلاش بیشتری می کند. این روابط در اکثر موارد خوب پیش نمی روند وباعث می شود تا شخصی که تمام انرژی خود را گذاشته است، احساس انزوا، تنهایی و تخریب شدن بکند.

نجات یافتن از روابط سمی
پایان دادن به روابط ناسالم یکی از دشوارترین کارها برای افراد با ضربه های عاطفی شدید محسوب می شود. بدون شک برای این کار اولین قدم مراجعه به بهترین روانپزشک تهران یا روانشناس است. به طورکلی ۵ راهکار زیر می تواند به پایان دادن روابط سمی کمک کند. این ۵ مرحله را دنبال کنید و بدون اینکه تحت تأثیر روابط سمی قرار بگیرید، به خوبی در مسیر زندگی سبک تر و شادتر خواهید بود

مرحله ۱: افراد سمی را مشخص کنید
ویژگی های بالا را در نظر بگیرید و نام افرادی را که فکر می کنید برای زندگی و موفقیت شما سمی هستند، یادداشت کنید.

مرحله ۲: به ترمیم رابطه یا پایان دادن آن فکر کنید
اگر این رفتار مداوم است و برای چندین ماه ادامه داشته است، ممکن است بهترین کار پایان دادن به آن باشد. با این حال، اگر رابطه با لحظات سخت ۸۰ درصد مثبت است ممکن است لازم باشد که رابطه را دوباره کار کنید. گاهی در دوراهی ماندن یا رفتن قرار گرفته اید، اما نمی توانید تصمیم درستی بگیرید. در چنین شرایطی کمک گرفتن از یک متخصص و مشاور می تواند به تصمیم نهایی شما کمک کند.

مرحله ۳: ایجاد مرزها
اکنون که متوجه شدید و احتمالاً می توانید رفتار فرد مقابل خود را پیش بینی کنید، محدودیت هایی را تعیین کنید. شدت محدودیت های شما باید به شدت شرایط بستگی داشته باشد. اگر این رابطه سمی زندگی شما را تحت الشعاع قرار داده است و مانع از عملکرد شما شده است، ممکن است بخواهید به طور کامل و بلافاصله همه روابط را قطع کنید. اما در نهایت از انجام تصمیم های ناگهانی خودداری کرده و کمک بگیرید.

مرحله ۴: قوی باشید
افراد سمی اغلب سعی می کنند به شما را به عقب رانده و شما را بدون آن ها بی ارزش معرفی کنند. نسبت به آنچه هستید احساس خوبی داشته باشید و ارزش خود را به خاطر بسپارید. به شدت به محدودیت هایی که تعیین کرده اید پایبند باشید. اگر نمی خواهید به پیامک ها یا تماس های آنها پاسخ ندهید.

مرحله ۵: به محیط دوستان و خانواده خود باز گردید
در نهایت، حذف افراد سمی از زندگی شما می تواند سخت باشد. اطراف خود را با دوستان و خانواده ای که شما را بالا می برند محاصره کنید. به کسانی تکیه کنید که شما را کاملاً دوست دارند و از شما حمایت می کنند.

کلام آخر

برای اینکه بتوانید دوباره رابطه خود را به یک رابطه سالم و طبیعی باز گردانید، اول از همه لازم است تا این موضوع را بررسی کنید که رابطه شما قابلیت بازگشتن به حالت اول و حل شدن مشکلات را دارد یا خیر؟ اگر رابطه شما می توانست به حالت اول بازگردد لازم است که هم شما و هم شریک زندگیتان بخواهید که اوضاع بهتر شود و برای رسیدن به آن تلاش کنید. در صورتی که تمایل داشته باشید می توانید با یک رواندرمانگر خوب مشکلات خود را در میان بگذارید او با تجربه و دانشی که دارد به شما در رسیدن به یک رابطه آرام کمک می کند.