نگاهی به تاثیرات روانپزشکی در درمان اعتیاد
نگاهی به تاثیرات روانپزشکی در درمان اعتیاد
برای ترک اعتیاد در هر زمینه‌ ای، افراد مبتلا باید تحت نظر یک روانپزشک قرار گیرند

برای ترک اعتیاد در هر زمینه‌ ای، افراد مبتلا باید تحت نظر یک روانپزشک قرار گیرند

اعتیاد به معنای وابسته شدن و عادت کردن می‌باشد، که این وابستگی جنبه‌های مختلفی مانند انجام یک رفتار و یا اعتیاد به مواد مخدر را در برمی‌گیرد.
برای ترک اعتیاد در هر زمینه‌ ای، افراد مبتلا باید تحت نظر یک روانپزشک قرار گیرند تا با استفاده از دستور العمل‌ها و داروهای تجویز شده، توانایی ترک این عادت‌ها و وابستگی را پیدا کرده و به زندگی عادی و طبیعی خود برگردند. با ما تا انتهای این مطلب همراه باشید تا به طور کامل در رابطه با اعتیاد و انواع و آن و تاثیر روانپزشک در ترک آن صحبت کنیم.

اعتیاد چیست؟
به طور کلی اعتیاد در لغت به معنای عادت، خو گرفتن و وابستگی است. این وابستگی می‌تواند شامل موارد مختلفی همچون عادت به انجام فعالیت و رفتارهای تکراری گوناگونی باشد، که فرد برای انجام آنها باید زمان و هزینه‌ صرف کند.

گاهی ممکن است فرد بدون تکرار این عادت‌ ها قادر به انجام فعالیت‌ های روزانه خود به صورت طبیعی نباشد. هنگامی که واژ‌ه‌ اعتیاد و ترک اعتیاد به گوشمان می‌خورد، ناخود آگاه فکرمان به سمت مواد مخدر و انواع آن سوق می‌خورد.
البته باید توجه داشت که منظور از اعتیاد فقط، وابستگی و مصرف مواد مخدر نمی‌باشد.
از جمله اعتیادهای رفتاری می‌توان به مواردی مانند وابستگی و اعتیاد به بازی‌های کامپیوتری و اینترنت اشاره کرد، که این روزها به صورت گسترده شاهد رشد صعودی آن در رفتار افراد جامعه به خصوص کودکان و نوجوانان هستیم.

اعتیاد و چه تاثیری در زندگی فرد دارد؟
اعتیاد به مواد مخدر بدترین نوع اعتیاد و وابستگی می‌باشد، که در اثر مصرف یک یا چند نوع ماده‌ی مخدر تحریک کننده رخ می‌دهد. اعتیاد به اینگونه مواد که به بلای خانمان سوز معروف است یکی از عوامل اصلی از هم پاشیدن کانون خانواده‌ ها می‌باشد.
به دلیل افزایش تعداد افراد وابسته به مواد مخدر سنتی و صنعتی و مصرف اینگونه مواد اعتیاد آور، این موضوع به یکی از مشکلات جدی در سراسر جهان تبدیل شده است، چرا که عوارضی همچون به خطر انداختن سلامتی افراد، از بین بردن ارزش‌ها، تزلزل بنیان خانواده‌ها، کاهش انگیزه برای زندگی و انجام فعالیت‌های روزانه و اختلال در عملکرد مغز و سیستم عصبی را به همراه دارد.
یکی از مخرب ترین جنبه‌های اعتیاد، عدم حضور افراد یا کم رنگ شدن حضور آنها در اجتماع می‌باشد، چرا که این افراد به طور دائم ترس‌های‌‌ را در وجود خود احساس می‌کنند که این ترس ها، اعتمادبه نفس آنها را به حداقل می‌رساند به گونه‌ای که یک مانع بزرگ برای حضور این دسته از افراد در محیط‌های عمومی به حساب می‌آید.

به همین دلیل در راستای ترک اعتیاد افراد وابسته به مواد مخدر، مراکز درمانی ترک اعتیاد از سال‌ها پیش شروع به فعالیت‌های متنوع در جهت ترک اعتیاد افراد به عنوان عاملی مخرب در جامعه نموده اند.
در این مراکز متخصصین با تجربه و روان پزشکان ماهر به کسانی که دچار وابستگی به انواع مواد مخدر شده اند، کمک می‌کند تا به کنار گذاشتن مصرف اینگونه مواد، سلامتی خود را به دست آورند و به صورت عادی و طبیعی به زندگی خود ادامه دهند. 
فرایند اعتیاد چگونه شکل می گیرد؟
چرخه‌ فرایند اعتیاد به این صورت می‌باشد که در ابتدا فرد اقدام به مصرف مواد یا انجام فعالیت و رفتارهای که به آن وابسته شده می‌کند، سپس دچار یک حالت سرخوشی و شادی موقت می‌شود، بعد از اتمام این حالت روحی در وجود خود پشیمانی را درک می‌کند.
سپس برای از بین بردن پشیمانی به تحریک روانی دچار خواهد شد که به طور عامیانه به آن هوس کردن گفته می‌شود، و باعث می‌شود فرد مجددا به مصرف مواد یا انجام رفتار‌های قبلی روی آورد. این چرخه در طی روز ممکن است یک یا چندین بار تکرار شود که در نهایت به یک عادت تبدیل می‌شود.
اعتیاد دارای انواع مختلف اعتیاد جسمی، و اعتیاد روانی می باشد.
در اعتیاد جسمی، بدن در مقابل ورود مواد جدید و در اثر تاثیراتی که این مواد بر روی سیستم عصبی فرد می‌گذارد، از خود مقاومت نشان می‌دهد، که با گذشت زمان و مصرف مکرر مقاومت بدن کاهش پیدا کرده و تمایل فرد به مصرف مواد یا انجام رفتاری که با آن خو گرفته افزایش پیدا می‌کند.

ترک اعتیاد جسمانی دارای یک دوره کوتاه می‌باشد. در اعتیاد روانی، انجام رفتارها و عادت‌ها یا مصرف مواد مخدر باعث ترشح هورمون‌ های شادی آور مانند دوپامین در افراد می‌شود که حالت‌های سر خوشی و لذت بخش آنی را برای افراد به همراه می‌اورد. اعتیاد روانی بسیار خطرناک تر از اعتیاد جسمانی می‌باشد. ترک اعتیاد روانی، نیاز به دوره‌های طولانی مدت و مشاوره‌های پی در پی از سوی مشاوران روان پزشک دارد.