یک دکترای تخصصی روانشناسی اعلام کرد: خلاقیت در مفهوم ساده به معنی آن چیزی است که نیست اما می تواند وجود داشته باشد، در این صورت با فکر کردن و اندیشیدن می توان همواره چیزهای جدیدی را ابداع کرد.
دکتر احمد قرهخانی اظهار کرد: خلاقیت در ذات کودکان است به شرط آن که شرایط و موقعیتی برای کودک فراهم شود که بتواند استعدادها و توانمندی های خود را شکوفا ساخته و فرصتی برای رشد و پرورش نیروی خلاقانه خود به دست آورد.
وی افزود: کودکان تخیلات، ایده ها، افکار و اندیشه های خود را به روش خاص خود بروز می دهند؛ به عنوان مثال نقاشی کردن، داستان گویی، بازی کردن، تهیه کاردستی و بسیاری از این نوع کارها همه مقدمه کسب تجربه برای بروز خلاقیت در کودکان است.
قرهخانی خاطرنشان کرد: کتاب، بازی های گوناگون، لوازم و مواد خام اولیه و عروسک های نمایشی همگی می توانند انگیزه و عامل احیاء و زمینه ساز خلاقیت در کودکان باشند.
وی ادامه داد: خانواده بی تردید اثربخشترین تأثیر را بر رشد خلاقیت می گذارد و اگر فرصت های لازم برای سؤال کردن، تجربه و کنجکاوی کودکان فراهم کند زمینه لازم برای رشد و تقویت خلاقیت ایجاد می شود.
این روانشناس مطرح کرد: برای پرورش خلاقیت کودک، برای کودکان کتاب بخوانید، در ذهن کودک سؤال ایجاد کنید، اشتباه کردن برای کودک خوب است، کودک را از اشتباه کردن نترسانید، حس کنجکاوی را در کودک پرورش دهید، با کودک مباحثه کرده و از او در مسائل مختلف نظرخواهی کنید، از جاهای جدید به همراه کودک بازدید کنید، به عقاید کودک احترام بگذارید، متفاوت فکر کردن را به کودک خود آموزش دهید.
وی افزود: همچنین کتاب های مصور و تخیلی برای کودک خود تهیه کنید، از نقش هنر در خلاقیت کودک غافل نشوید، از دخالت های بیش از حد در انجام امور کودک اجتناب کنید، از کودک بخواهید اشیاء و امور نیمه تمام را تکمیل کند، نشستن کودک در جلو تلویزیون را کم کنید و اسباب بازی های ساده و واگرا در دسترس کودک قرار دهید.