سیگار می‌تواند باعث افسردگی و اختلال دوقطبی شود.
سیگار می‌تواند باعث افسردگی و اختلال دوقطبی شود.
اعتیاد به سیگار چه تبعاتی برای سلامت روان دارد؟ تحقیقات جدید نشان داده اند که اعتیاد به سیگار می‌تواند باعث افسردگی و اختلال دوقطبی شود.

اعتیاد به سیگار چه تبعاتی برای سلامت روان دارد؟ تحقیقات جدید نشان داده اند که اعتیاد به سیگار می‌تواند باعث افسردگی و اختلال دوقطبی شود.

افرادی که سیگار می‌کشند ۲۵۸ درصد بیشتر به دلیل اسکیزوفرنی، اختلال دوقطبی یا افسردگی شدید در بیمارستان بستری می‌شوند.اعتیاد به سیگار چه تبعاتی برای سلامت روان دارد؟ تحقیقات جدید نشان داده اند که اعتیاد به سیگار می‌تواند باعث افسردگی و اختلال دوقطبی شود. اولین تأثیر نیکوتین بر مغز و سیستم عصبی است که موجب مختل شدن عملکرد آن می‌شود. نیکوتین یک زهر اثرگذار بر سامانه عصبی است که در بسیاری از حشره‌کشها به کار می‌رود. نیکوتین در اندازه‌های کمتر، یک ماده انگیزنده (محرک زیستی) اعتیادآور و عامل بسیاری از ویژگی‌های روانی دود تنباکو است.
 رسانه سلامت روان ایران نیکوتین سومین ماده اعتیادآور جهان پس از هروئین و کوکائین است. نیکوتین در بدن انسان تغییرات بسیار زیادی ایجاد می‌کند که در این مطلب سعی داریم به آنها بپردازیم. پس اگر شما هم می‌خواهید اطلاعات بیشتری در مورد تأثیر نیکوتین بر بدن به‌دست آورید، در ادامه همراه ما باشید.
یک مطالعه جدید تأثیرات منفی اعتیاد به سیگار را بررسی کرده که نتایج آن با سلامت روان مرتبط بود.
این تحقیق نشان داده است افرادی که سیگار می‌کشند ۲۵۸ درصد بیشتر به دلیل اسکیزوفرنی، اختلال دوقطبی یا افسردگی شدید در بیمارستان بستری می‌شوند.
محققان دانشگاه آرهوس در دانمارک بیش از ۳۳۰۰۰۰ شرکت‌کننده از Biobank بریتانیا را برای درک ارتباط بین سیگار کشیدن و بیماری‌های روانی ارزیابی کردند.
این مطالعه نشان داد که عامل ژنتیکی ممکن است در خطر سیگار کشیدن مکرر و بستری شدن در بیمارستان به دلیل بیماری روانی نقش داشته باشد؛ بنابراین اگر فردی استعداد ژنتیکی برای سیگار کشیدن زیاد داشته باشد، همین عامل ژنتیکی نیز می‌تواند شانس بستری شدن فرد در بیمارستان به دلیل وجود مشکلات حاد را افزایش دهد.
محققان دریافتند که احتمال سیگاری شدن یک کودک زمانی که پدر و مادر خوانده او سیگار می‌کشند، زیاد است؛ اما این خطر زمانی که والدین اصلی او سیگار می‌کشند بسیار بیشتر است.
این مطالعه مکانیسم بیولوژیکی که توسط آن سیگار باعث مشکلات سلامت روان می‌شود را ارزیابی نکرد، اما نویسندگان آن معتقدند که این مشکلات ممکن است به دلیل آسیب مغزی ناشی از نیکوتین موجود در سیگار باشد.
طبق این گزارش، یک نظریه برای این که چرا سیگار باعث اختلالات روانی می‌شود این است که نیکوتین بازجذب ناقل عصبی سروتونین را به مغز مسدود می‌کند و ما می‌دانیم که افراد مبتلا به افسردگی سروتونین کافی تولید نمی‌کنند.
برخی مطالعات داخلی نشان داده اند که  هر چه میزان تاب آوری فرد کمتر و میزان احساس غربت وی بیشتر باشد، به همان میزان نگرش به مصرف سیگار در وی نیز بالاتر خواهد بود. بنابراین برگزاری کارگاه ها و دوره هایی برای بالا بردن سطح آگاهی در مورد خطرات و مضرات مصرف سیگار در این قشر آسیب پذیر توصیه میگردد.
تأثیر سیگار بر مغز و قرار گرفتن مداوم در معرض نیکوتین سبب می‌شود قسمت‌هایی از مغز که مرتبط با یادگیری، استرس و خودکنترلی است مختل شود. این اختلال زمینه بیشتری را برای اعتیاد فراهم می‌کند. احساس لذت حاصل از مصرف نیکوتین دوام زیادی ندارد در نتیجه افراد را به سمت مصرف بعدی و بیشتر سوق می‌دهد.