چگونه اعتماد به نفس کودک را بالا ببریم؟
چگونه اعتماد به نفس کودک را بالا ببریم؟
توان بیان مشکلات، درخواست کمک و روبه‌رویی با چالش‌ها، نشانه‌های شخصیتی کودک با اعتماد به نفس است. این کودکان ابایی از روبه‌رویی با تجربه‌های جدید ندارند و به‌راحتی «نه» می‌گو

توان بیان مشکلات، درخواست کمک و روبه‌رویی با چالش‌ها، نشانه‌های شخصیتی کودک با اعتماد به نفس است. این کودکان ابایی از روبه‌رویی با تجربه‌های جدید ندارند و به‌راحتی «نه» می‌گویند.

اگر کودکی این خصوصیت‌ها را ندارد، از اعتماد به نفس برخوردار است، اما اعتماد به نفس کمتری دارد. بسیاری از کودکانی که اعتماد به نفس کمی دارند، خجالتی به نظر می‌رسند؛ ناتوانی در نه گفتن، ترسیدن از آشنایی با کودکان جدید و نداشتن پشتکار، نشانه‌های کمبود اعتماد به نفس هستند.
اگر حس می‌کنید کودکتان اعتماد به نفس بالایی ندارد، نیازی به نگرانی نیست؛ زیرا می‌توانید با استفاده از راهکارهای افزایش اعتماد به نفس کودکان، این حس را در فرزندتان تقویت کنید. برای دریافت پاسخ سوال «چگونه اعتماد به نفس کودک را بالا ببریم» و آشنایی با روش‌های افزایش اعتماد به نفس در کودکان اطلاعات این مقاله برای شما بسیار کاربردی خواهد بود. 

تشویق موفقیت‌های کوچک؛ روشی برای افزایش اعتماد به نفس در کودکان
والدینی که کودکان را تشویق نمی‌کنند، بچه‌هایی بدون اعتماد به نفس را تربیت خواهند کرد. تشویق کردن موفقیت‌های کوچک کودک باعث می‌شود تا او به خود ببالد و توانایی‌های خویش را باور کند. شاید به عقیده برخی افراد تشویق کردن بیهوده به نظر برسد، اولین قدمی که باید برای تقویت اعتماد به نفس در کودکان و پیشرفت تحصیلی بردارید، تشویق کردن است. با تقدیر و تشویق، اعتماد به نفس در کودکان افزایش پیدا کرده و او خود را برای روبه‌رویی با تجربه‌های جدید آماده می‌کند. 
برای مثال می‌توانید کتاب‌هایی که نقش اول‌ آن‌ها یک کودک قهرمان است را به او هدیه دهید. یکی از بهترین کتاب‌ها برای تشویق کودک به کسب تجربه‌های جدید، کتاب ایلیا است. در این کتاب پسر ایرانی قدرت‌های ماورایی دارد و با کمک آن‌ها به جنگ مشکلات و آدم‌های بد می‌رود. مطالعه این کتاب، به کودک کمک می‌کند تا در برابر رویارویی با مشکلات ترسی نداشته باشد. 

تاکید بر نقاط قوت؛ یکی از راهکارهای افزایش اعتماد به نفس کودکان
هر کودکی نقاط قوت و ضعفی دارد که شخصیت او را تشکیل داده است. زمانی نقاط قوت پررنگ‌تر از نقاط ضعف می‌شود که والدین روی آن‌ها تاکید داشته باشند. برای مثال اگر کودکی در درس ریاضی ضعیف است، اما به‌راحتی کلمات درس فارسی را به خاطر می‌سپارد، والدین نباید او را به خاطر ضعف‌هایش سرزنش کنند. بلکه باید توانایی‌های دیگری که دارد را تشویق و نقاط قوت را به کودک یادآوری کنند. به‌این‌ترتیب اعتماد به نفس کودک تقویت می‌شود و مهارت‌های خود را در می‌یابد. 
در این زمان والدین می‌توانند کودک را به بهبود نقاط ضعف یا یادگیری مهارت‌های جدید ترغیب کنند. به‌عنوان مثال، برای تقویت مهارت‌های کودک در زمینه خواندن و نوشتن می‌توانید از کتاب خودم می‌خوانم استفاده کنید. برای سایر دروس نیز می‌توانید از کتاب‌های کمک درسی بهره ببرید. داخل این کتاب به کودک آموزش داده می‌شود که چطور مهارت روخوانی را بهبود دهد. فراموش نکنید که تاکید والدین روی نقاط قوت، انگیزه کودک در مسیر یادگیری را افزایش خواهد داد. 

اعتماد به نفس کودک را چگونه بالا ببریم؟ تشویق به خلاقیت
کلیه کودکان قوه تخیل بسیار قدرتمندی دارند که به ذهن آن‌ها اجازه می‌دهد به موضوعات مختلف پروبال دهند. اگر کودکی خلاقیت خود را کمتر نشان می‌دهد، به این معنا نیست که خلاقیت ندارد؛ بلکه اعتماد به نفس پایین او اجازه استفاده از خلاقیت را نمی‌دهد. کودکانی که اعتماد به نفس پایین‌تری دارند، سعی می‌کنند وظایف را طبق گفته بزرگسالان انجام دهند و چاشنی خلاقیت خود را به آن اضافه نمی‌کنند. شما می‌توانید با یک تیر دو نشان بزنید و با تقویت خلاقیت، شاهد رشد اعتماد به نفس باشید. 

در پاسخ به سوال «چگونه اعتماد به نفس کودک خود را بالا ببریم؟» باید گفت که خلاقیت او را تقویت کنید. برای مثال می‌توانید از کودک بخواهید نقاشی بکشد و طرح‌های دلخواه خود را بدون محدودیت رنگی روی کاغذ پیاده‌سازی کند. همچنین توصیه می‌شود کودک را به انجام بازی‌های جدید یا یادگیری هنر تشویق کنید تا موتور خلاقیت روشن شود. زمانی که نقاشی کودک به اتمام رسید، طرح او را مورد تعریف و تمجید قرار دهید تا خود را باور کند. پیشنهاد می‌کنیم از کتاب برای نوجوانان یا کودکان برای کمک به تقویت قوه تخیل و خلاقیت استفاده کنید. 

با نظرخواهی از کودک شاهد تقویت اعتماد به نفس در کودکان و نوجوانان باشید
از کودک نظر بخواهید! ترغیب کودک به ارائه نظر و سوال پرسیدن از او در مسائل ساده یا پیچیده باعث می‌شود تا کودک خود را مهم بداند. البته که کودکان اهمیت بسیاری برای والدین خود دارند، اما این اقدام کوچک باعث می‌شود تا کودک نیز احساس مهم بودن را دریافت کند. نظر خواهی یکی از بهترین روش‌ها برای افزایش اعتماد به نفس در کودکان محسوب می‌شود. 
برای مثال می‌توانید از کودک سوال کنید که برای وعده غذایی بعدی چه غذایی را دوست دارد یا می‌توانید از کودک درخواست کنید تا برای خرید کردن به همراهتان بیاید و از او هنگام خرید نظر بپرسید. همین اقدامات به‌ ظاهر ساده، یکی از بهترین روش‌های افزایش اعتماد به نفس در کودکان و نوجوانان است. درخواست از کودکان برای نظر دادن، علاوه‌بر القای حس مهم بودن، برای تقویت اعتماد به نفس در کودکان و نوجوانان نیز اهمیت بسیاری دارد. 

چگونه اعتماد به نفس کودکان را زیاد کنیم؟ با تقسیم وظایف
به کودک فرصت دهید تا وظایف کوچکی را بر عهده بگیرد. برای مثال از او بخواهید در آشپزی به شما کمک کند یا برای پختن غذا به‌عنوان دستیار در کنار شما بایستد. در مراتب اول تاکیدی برای انجام دادن وظیفه به بهترین شکل نکنید و حتی اگر کودک نتوانست مسئولیت را انجام دهد، او را برای دفعه بعدی تشویق کنید. این تجربه به او اعتماد به نفس می‌دهد که می‌تواند مسئولیت‌های بزرگتری را نیز به عهده بگیرد.
برای مثال می‌توانید از او بخواهید برای خواهر و برادر یا والدین خود کتاب بخواند. زمانی که کودک این مسئولیت‌ها را عهده‌دار شود، اعتماد به نفس او تقویت خواهد شد. به‌این‌ترتیب توانایی برداشتن قدم‌های بزرگ‌تر و قبول کردن مسئولیت‌های سنگین‌تر را کسب می‌کند. 

تشویق به کسب تجربه جدید اعتماد به نفس در کودکان دبستانی را افزایش می‌دهد
یکی از سوال‌های همیشگی والدین این است که برای اعتماد به نفس کودکان چه باید کرد؟ در پاسخ به این سوال می‌توان گفت او را به کسب تجربه تشویق کنید؛ یعنی فرزندتان را به کلاس‌های کسب مهارت یا ورزشی بفرستید تا تجربه کسب کند. همچنین می‌توانید او را به کارگاه‌های کودکانه‌ای ببرید که شیرینی‌پزی یا آشپزی انجام می‌دهند. 
زمانی که کودک با ناشناخته‌ها مواجه می‌شود، شاید کمی احساس ترس نشان دهد که طبیعی است. والدین باید به کودک اطمینان خاطر دهند که در مسیر کسب تجربه همراه او هستند و او را تنها نمی‌گذارند. در این زمان می‌توانید از جملاتی که اعتماد به نفس کودک را بالا میبرد، مانند «تو میتوانی»، «ما بهت ایمان داریم»، «از پسش برمیای» یا «مامان و بابا کنارت هستن» استفاده کنید. این جملات تبدیل به محرک‌های کودک می‌شوند و او را به سمت کسب تجربه جدید سوق می‌دهند. تشویق کودک با کلمات اثر گذار، مهم‌ترین اقدام برای افزایش اعتماد به نفس در کودکان است. 

برای تشویق کودک؛ کتاب‌های جذاب بادبادک را به او هدیه دهید
در پاسخ به سوال «چگونه کودک با اعتماد به نفس تربیت کنیم» روانشناسان می‌گویند کودک خود را تشویق کنید. تشویق کردن یکی از راه‌های افزایش اعتماد به نفس در کودکان است که باعث می‌شود تا کودک خودش را باور داشته باشد و به توانایی‌هایش ایمان بیاورد. تشویق می‌تواند کلامی یا در قالب هدیه‌ای بسیار جذاب مانند کتاب باشد.
اگر قصد تهیه کتاب برای تشویق کودک و افزایش اعتماد به نفس او را دارید، فروشگاه بادبادک آماده خدمت‌رسانی به شماست. در این فروشگاه کتاب‌هایی مخصوص کودکان و نوجوانان در قالب رمان، علمی تخیلی، انگیزشی و بسیاری سبک‌های دیگر به فروش می‌رسد. شما میتوانید برای تهیه کتاب، بهترین کادو برای تشویق اعتماد به نفس و بهترین دوست کودکان، همین حالا از وبسایت رسمی بادبادک به آدرس badbaddak.ir دیدن کنید و محصول موردنظر خود را خریداری کنید.