کلینیک روانشناسی چیست؟
کلینیک روانشناسی چیست؟
در دنیای امروزه علی رغم پیشرفت های بسیاری که در حوزه تکنولوژی رخ داده است و موجب راحتی زندگی افراد شده است، انسان های بسیاری وجود دارند که از زندگی خود راضی نمی باشند و با مشکلاتی روبرو هستند که زندگی را برای آن ها تلخ کرده است.

در دنیای امروزه علی رغم پیشرفت های بسیاری که در حوزه تکنولوژی رخ داده است و موجب راحتی زندگی افراد شده است، انسان های بسیاری وجود دارند که از زندگی خود راضی نمی باشند و با مشکلاتی روبرو هستند که زندگی را برای آن ها تلخ کرده است.

 بسیاری از افراد و به ویژه جوانان هم اکنون دارای حال روحی خوبی نمی باشند و در زندگی خود از آرامش روحی و روانی بی‌ نصیب مانده اند. علم روانشناسی قادر می‌باشد که به افراد کمک کند تا سلامت روحشان را با مشاوره های مختلف در زمینه‌هایی که در آن دچار مشکل می‌باشند، به دست آورده و حال روحی خوب را به خود باز گردانند.

عوامل بسیاری وجود دارد که ممکن است آرامش روحی انسان را برهم زده و مشکلاتی را در سلامت روان آن ها به وجود آورد. عواملی مانند ژنتیک، تجربیات خانوادگی، سوء استفاده های جنسی و تعرض ها، ضربه های روانی و سوء استفاده از مواد مخدر از مهم ترین مواردی می باشند که در دنیای امروزه موجب برهم خوردن آرامش افراد و افسردگی آن ها شده است. تمامی این افراد به متخصص هایی به نام روانشناس نیاز دارند که بتوانند با راهنمایی کردن و مشاوره دادن به آن ها در زمینه های مختلف، آرامش و روان را به آن ها بازگردانند.

ضرورت مشاوره روانشناسی
بی شک همزمان با گسترش جوامع بشری و پیچیدگی روابط و نهاد های آن ، مشکلات جدیدی نیز پدید آمده که قبلا نیازی بدان احساس نمی شد. پیچیده تر شدن شرایط اجتماعی گاه موجب کمرنگ تر شدن روابط عاطفی می گردد که این نیز به نوبه خود فرد را در شرایط عاطفی و روحی حساسی قرار می دهد که لازم است اصلاح گردد. امروز کمتر کسی است که لزوم مشاوره روانشناسی را در بسیاری از جنبه های زندگی فرد انکار نماید. بدیهی است این نوع خدمت در زمانی که فردبه نحوی دچار تغییر روابط، مانندتغییر در شغل، تحصیل و یا بروز بیماری و غیره می گردد، بیشتر اهمیت می‌یابد.

روانشناس ها قادر می‌باشند که با مشاوره‌های خود، موجب شوند که افراد به زندگی های پیشین خود بازگردند و طعم خوشبختی را احساس کنند. کلینیک های روانشناسی نیز کلینیک هایی می باشند که در آن افراد متخصصی به نام روانشناس یا روانپزشک به ارائه مشاوره های مفید و کاربردی، به منظور داشتن زندگی بهتر به افراد می پردازند و سلامت روان را برای آن ها به ارمغان می آورند. اگر شما نیز دچار مشکلات مختلفی در زمینه های سلامت روان خود می باشید، می توانید به بهترین کلینیک روانشناسی در ایران مراجعه کرده و به بهبود روان خود بپردازید.

اهداف مشاوره روانشناسی
در تعاریفی که به عمل آمده تصریح شده که در مشاوره روانشناسی روشهایی ارائه گردد تا به فرد مورد مشاوره کمک شود خود را بهتر بشناسد. منظور و هدف از خودشناسی این است که فرد بتواند با پیدا کردن زوایای وجودی خود تبدیل به فردی موثر تر، خلاق تر و در نتیحه شادمان تر گردد. با استفاده از فنون ارائه شده فرد نه تنها وضع فعلی خود را درک می کند بلکه متوجه می شود که قرار است به چه فردی تبدیل گردد و بدین ترتیب در مسیر افزایش رشد شخصی روانی و اجتماعی گام برمی‌دارد. برای این منظور از روشهای متفاوتی مانند مشاهده، مصاحبه ، پر کردن پرسش نامه و غیره استفاده می گردد، انتخاب روش مناسب براساس مکتب فکری روانشناس، نوع اطلاعات مورد نیاز و اهداف مورد نظر متفاوت است. گاهی از آزمونهای مختلف مانند تست هوش، شخصیت و غیره نیز استفاده می‌شود.

ویژگی بهترین کلینیک روانشناسی در ایران
هم اکنون در سراسر ایران، کلینیک های روانشناسی بسیاری وجود دارند که در حال فعالیت می باشند. اما برای یافتن بهترین کلینیک روانشناسی در ایران باید نکاتی را در نظر بگیرید تا بتوانید برترین کلینیک را انتخاب کرده و نتیجه بهتری را حاصل نمایید.

از مهم ترین ویژگی هایی که بهترین کلینیک روانشناسی در ایران می بایست دارا باشد می توان به موارد زیر اشاره کرد:

بهترین کلینیک روانشناسی در ایران می‌بایست دارای روانشناسانی با صلاحیت علمی و کیفیت تحصیل در برترین دانشگاه ها باشد.
کلینیک منتخب شما می‌بایست در برترین مناطق شهرهای مختلف ایران تاسیس شده باشد و دارای مجوز های لازم از سازمان نظام روانشناسی بوده باشد.

بهترین کلینیک روانشناسی در ایران می بایست دارای روانشناسان و روان پزشکانی با مهارت‌های ارتباطی بالا جهت ارتباط برقرار کردن با مراجعین باشد.
تعرفه‌های کلینیک منتخب شما می‌بایست کاملاً به صرفه و با نرخ مصوب سازمان نظام روانشناسی به مراجعان خود خدمات ارائه دهد.

کلینیک روانشناسی می‌بایست دارای قدمت بسیاری بوده و همواره برترین خدمات را به مراجعان خود ارائه دهد.
کلینیک روانشناسی می‌بایست خدمات مختلفی را در زمینه‌هایی مانند رواندرمانی، روانسنجی، مشاوره ازدواج، مشاوره زناشویی، مشاوره تحصیلی و یا مشاوره کودکان و با بالاترین کیفیت ارائه دهد.

کلینیک روانشناسی در ایران می‌بایست دارای روانشناسانی باشد که بتوانند طرح‌‌هایی را جهت پیشگیری از ابتلا و  تشدید آسیب‌های روانی به افراد ارائه دهند.

درمان مشکلات روحی با روانشناسی
روانشناس باید نسبت به مراجع قابل اعتماد و محرمانه باشد. برقراری ارتباط این مشکل با مراجعه کننده اساس اعتماد را تشکیل می دهد و مراجع را به سمت ارائه اطلاعات کامل در مورد خود و مشکلی که با آن روبرو کرده است به روانشناس سوق می دهد. این اطلاعات به همراه تست های تخصصی که ممکن است مراجعه کننده از آنها بی اطلاع باشد، به روانشناس کمک می کند تا مشکل را شناسایی کند. هنگامی که مشکل کشف شد، زمان آن فرا رسیده است که بپذیریم که فرد این مشکل را دارد و نیاز به درمان دارد. باز هم باید توجه داشت که روش و الگوی درمان برای همه یکسان نیست و عوامل زیادی در تعیین روش درمانی نقش دارند.

انواع روانشناسی
روانشناسی بالینی: این روانشناسی با بکارگیری علمی‌ترین روش ها به بررسی و درمان اختلالات هیجانی و رفتاری در افراد می پردازد. به طور کلی اختلالات درمانی که در روانشناسی بالینی مورد ارزیابی قرار می گیرند عبارتند از: اسکیزوفرنی،افسردگی،دوقطبی،اختلالات اضطرابی، وسواس،اختلالات شخصیت، تعارضات خانوادگی و زناشویی،  اختلال در خوابیدن، خورد و خوراک و اختلالات روانی دیگر

روانشناسی رشد:. این نوع روانشناسی علاوه بر این که تحولات بدن انسان را ارزیابی می کند، تغییراتی که در روی شخصیت و رفتارهای اجتماعی و روح و روان او رخ می دهد را نیز ارزیابی خواهد کرد. در واقع روانشناسی رشد در مشخص کردن نیازهای سنین مختلف نقش مهمی را دارا می باشد.

روانشناسی شخصیت: این روانشناسی مجموعه ای از خصوصیات افراد که شامل احساسات فردی، اعتقادات، هوش و افکار عمومی می باشند را مورد بررسی قرار می دهد و سعی بر آن دارد که اختلالات شخصیتی او را پیدا کند. روانشناسی شخصیتی موجب بهتر شدن شخصیت فرد و جلوگیری از بروز مشکلات در زندگی او می‌شود.

روانشناسی سلامت: روانشناسی سلامت قادر می‌ باشد که تمامی عواملی را که برای جسم انسان مضر بوده و به او صدمه وارد می کند را شناسایی کرده و از آن‌ها جلوگیری کند. همچنین خدمات روانشناسی و مشاوره به بیماران جسمی ارائه دهد. عواملی مانند مواد مخدر یا مشروبات الکلی از مهمترین نقاط مورد بررسی در روانشناسی سلامت می باشند که تاثیر مستقیم بر سلامت جسم و روان انسان را دارا می باشند.

روانشناسی مثبت گرا: در روانشناسی مثبت گرا تلاش می کنند تا از آسیب های روانی و ذهنی که از زندگی های پر استرس نشأت می گیرند، پیشگیری کنند و موجب کاهش استرس افراد شده و به آنها حسب مثبت گرا بودن را القا نمایند.

روانشناسی کودک: روانشناسی کودک تمامی رفتارهای کودک را بررسی کرده و تلاش می کند تا احساسات و شخصیت کودک را درک کند. این روانشناسی به والدین کمک می کند تا استعداد کودک خود را شناخته و آن را پرورش دهند.

روانشناسی اجتماعی: این روانشناسی با بررسی مشکلات و مسائل مربوط به رفتار های اجتماعی فرد موجب می شود تا او بتواند رفتارهای اجتماعی خود را کنترل کرده و به بهبود آن بپردازد.

روانشناسی تربیتی: در روانشناسی تربیتی تلاش می کنند تا با پژوهش و تحقیق به تربیت بهتر کودکان پرداخته و موجب بهتر شدن شکل تربیت آن ها در هر مرحله از زندگی و سن او شوند.

خدمات قابل ارائه در بهترین کلینیک روانشناسی در ایران
مشاوره ازدواج: یکی از خدمات مهمی که در بهترین کلینیک روانشناسی در ایران ارائه می شود، مشاوره ازدواج می باشد که طی آن افراد به بررسی نقاط قوت و نقاط ضعف زوجین پرداخته و ارزیابی می‌ کنند که آیا آن ها مناسب برای زندگی با یکدیگر می باشند یا خیر. در واقع مشاوره ازدواج تمامی احساسات و شخصیت زوجین را شناسایی کرده و بهبود آن ها نیز کمک خواهد کرد.

مشاوره طلاق: در این نوع از مشاوره ها، پزشک مربوطه کمک می‌کند تا اختلافات بین زوجین حل شده و آن ها بتوانند به زندگی در کنار یکدیگر ادامه دهند. در مشاوره طلاق ابتدا مشکلات اصلی بازگو شده و سپس به حل آن ها می پردازند.

مشاوره تحصیلی: در مشاوره تحصیلی افراد برنامه های معینی را برای نوجوانان می چینند تا آن ها بتوانند بر اساس آن به تمامی دروس خود رسیده و بهترین نتایج را در آزمون های مهمی مانند کنکور کسب نمایند.

مشاوره زناشویی: در مشاوره زناشویی به بررسی مسائل مهم بین زوجین و درمان اختلالات جنسی می پردازند تا زندگی زناشویی زوجین را بهبود بخشند.

مشاوره نوجوان: از آنجا که سن نوجوانی یکی از حساس ترین دوره های زندگی هر فرد می باشد، می بایست تحت نظر یک فرد متخصص در زمینه روانشناسی باشد تا به کنترل رفتار های نوجوان شما پرداخته و از وارد شدن برخی از آسیب های اجتماعی مانند اعتیاد نیز جلوگیری شود.

از دیگر خدماتی که در  کلینیک روانشناسی در ایران ارائه می شود نیز می توان به موارد زیر اشاره کرد:

طرحواره درمانی
مشاوره و استعداد یابی شغلی و تحصیلی
مشاوره فردی
مددکاری اجتماعی
آموزش های تخصصی
گفتار درمانی و سنجش هوش
روان درمانی اختلالات اضطرابی و افسردگی یا وسواس

کلام آخر
کلینیک های روانشناسی از انواع کلینیک‌های می‌باشند که با گرد هم آمدن افراد متخصص در زمینه روانشناسی و روانپزشکی، به بهبود کیفیت زندگی افراد پرداخته و سلامت روان را برای آن ها به ارمغان می آورند. در کلینیک های روانشناسی خدمات مختلفی مانند روانشناسی کودکان و نوجوانان و یا مشاوره پیش از ازدواج و پیش از طلاق و همچنین درمان مشکلات زناشویی پرداخته و موجب بهبود سلامت روان آن ها و بازگرداندن آرامش به زندگی هایشان می شود.