پس از پایان گفتگو، کسی به خاطر نمیآورد که ما بعد از حرفهای او، چقدر سکوت کردهایم و سپس پاسخ دادهایم. تنها پاسخهای ماست که در ذهن مخاطب باقی میماند.
گوش دادن یکی از اساسیترین مهارتهای ارتباطات بین فردی محسوب میشود. گوش دادن فعال یافتن معنای گفتار دیگران در ذهن خود است. با این تعریف شنیدن با گوش دادن متفاوت است. شنیدن فعالیتی جسمی است و نیازی به یادگیری ندارد. گوش دادن یعنی توانایی دریافت و درک صحیح پیامها در فرآیند ارتباط. این توانایی، کلید همه ارتباطات موثر است.
گوش دادن فعال در روابط همسران چه نقشی دارد ؟ دررابطه همسران اختلاف نظر و دلخور شدن در زندگی مشترک امری طبیعی است. با این حال همه تلاش زوجین باید در جهت به حداقل رساندن اختلاف ها و کاهش دلخوری ها باشد، زیرا زندگی میدان نبرد نیست بلکه بستری است برای تجربه ناب ترین ارتباطات و دوستانه ترین همنشینی ها. اما یک زوج هرگز به این نقطه نمی رسند مگر این که چند مهارت اصولی را در خود پرورش دهند.
یکی از این مهارت ها، گوش دادن فعال است.
در گوش دادن فعال، ذهن ما از هر نوع قضاوت و پیشداوری خالی است به طوری که از شنیدن نظرات طرف مقابل هدفی به جز گوش دادن نداریم. به این ترتیب به جای این که گفته های طرف مقابل را به ظاهر بشنویم، به عمق کلمات و گفته های وی توجه می کنیم؛ چه بسا که حرف های او همان چیزهایی باشد که ما نیز به آن معتقدیم، ولی فقط آنها را با ادبیاتی متفاوت بیان می کنیم.
وقتی ما گوش دادن را یاد بگیریم و قضایا را از زاویه نگاه همسرمان ببینیم آن وقت او را بهتر درک می کنیم و حال مان کمتر بد می شود، البته برای رسیدن به صلح وصفا در زندگی به جز گوش دادن فعال به مهارت های کلیدی دیگری هم نیاز داریم. مثلا باید بیاموزیم به محض بروز اختلاف، ناراحتی یا دلخوری شروع به حل و فصل مساله نکنیم، زیرا دراین مواقع حتی اگر بهترین حرف ها را هم بزنیم چون با لحن تند وحاکی از ناراحتی صحبت می کنیم اثرمثبتی بر شنونده نخواهد داشت.
سوال پرسیدن، بخش مهمی از مهارت گوش دادن است
بخشی از مهارت گوش دادن فعالانه، وابسته به مهارت سوال پرسیدن شما است. معمولاً با هر چند کلمه سوالی که میپرسید، اگر دقیق و هوشمندانه بپرسید، میتوانید چند ده یا چند صد کلمه بشنوید. سوال پرسیدن، هم این اطمینان را به طرف مقابل میدهد که به حرفهایش گوش میدهید و هم باعث میشود خودتان دقت و تمرکز بیشتری داشته باشید.