همایش تخصصی روز جهانی سلامت روان برگزار می شود
همایش تخصصی روز جهانی سلامت روان برگزار می شود
مراسم روز جهانی سلامت روان برگزار با حضور ریاست سازمان نظام روانشناسی و مشاوره کشور به میزبانی دانشگاه علوم پزشکی ایران برگزار خواهد شد

مراسم روز جهانی سلامت روان برگزار با حضور ریاست سازمان نظام روانشناسی و مشاوره کشور به میزبانی دانشگاه علوم پزشکی ایران برگزار خواهد شد

مراسم روز جهانی سلامت روان برگزار با حضور ریاست سازمان نظام روانشناسی و مشاوره کشور به میزبانی دانشگاه علوم پزشکی ایران برگزار خواهد شد همایش تخصصی روز جهانی سلامت روان برگزار می شود به مناسبت روز جهانی سلامت روان که ۱۰ اکتبر (۱۸ مهر) است، همایشی تخصصی روز دوشنبه ۱۷ مهر ماه از ساعت ۹ الی ۱۳ در مرکز همایش‌های بین‌المللی رازی دانشگاه علوم پزشکی ایران برگزار می‌شود ریاست سازمان نظام روانشناسی و مشاوره کشور دکتر علی فتحی آشتیانی هم در این مراسم سخنرانی خواهند داشت .

سازمان جهانی بهداشت و حق سلامت روان
طبق تعریف سازمان جهانی بهداشت (WHO)، سلامتی حالتی از رفاه کامل جسمی، روانی و اجتماعی و نه صرفاً عدم وجود بیماری، است. این رویکرد کل‌نگر نسبتاً جدید است و نشان‌دهنده درک بهتر «حق داشتن استاندارد زندگی مناسب برای سلامتی و رفاه» است که برای اولین بار در اعلامیه جهانی حقوق بشر ۷۰ سال پیش ذکر شد.در گزارش اخیر در مورد حق سلامت روان، کارشناس حق بهداشت سازمان ملل، آقای داینیوس پوراس، خاطرنشان کردکه علی رغم شواهدی مبنی بر اینکه سلامت بدون سلامت روانی ممکن نیست، در بسیاری از کشورهای جهان، به دلیل اعطای نامناسب بودجه، آموزش پزشکی و عملکرد نامناسب، سلامت روان با سلامت جسمی برابری ندارد.

سازمان جهانی بهداشت چه تعریفی از سلامت روان دارد؟
برآوردهای WHO از سال ۲۰۱۴ نشان می‌دهد که در بسیاری از کشورهای جهان چیزی کمتر از یک درصد از بودجه بهداشتی به حوزه سلامت روان اختصاص داده می‌شود. وی همچنین تاکید می‌کند که در کشورهای کم درآمد، سالانه کمتراز ۲ دلار برای هر فرد برای سلامت روان هزینه می‌شود. از سوی دیگر، شورای حقوق بشر سازمان ملل گزارش کرده است که در برخی کشورها از بیمارستان‌های روانی به عنوان مکانی برای شکنجه و آزار معترضان به حکومت استفاده می‌شود و دولت‌ها با خوراندن داروهای روانپزشکی به معترضان سالم، آنان را دچار بیماری‌های روانی و زوال جسمی-عقلی می‌کنند. چنین رویکردی نه تنها به معنای نقض کامل حقوق بشر، بلکه در واقع عامل ایجاد دیدگاه منفی به جامعه روانپزشکی و روانشناسی در این کشورها است. کشورهایی که از قضا به دلیل ناآرامی و مشکلات متعدد اجتماعی نیازمند بهره‌گیری بیشتر از خدمات سلامت روان هستند؛ اما با رویکرد برخی دولت‌ها، اعتبار حوزه روانشناسی و روانپزشکی در نظر مردم متزلل می‌شود.

سابقه حق سلامت روان در تاریخ
در پایان قرن بیستم رویکرد توجه به بهداشت عمومی سلامت روان در جهان حاکم شد. این روند شامل انبوه شواهد جدید در مورد اهمیت سلامت روان و اثربخشی رویکردهای یکپارچه بود. این رویکرد مدرن دو پیام کلیدی برای کشورهای سراسر جهان داشت:  سلامت کلی بدون وجود سلامت روان ممکن نیست.

شورای حقوق بشر سازمان ملل (UNHRC) یک نهاد بین دولتی در درون سیستم سازمان ملل متحد است که متشکل از ۴۷کشور انتخاب شده با عضویت کامل است. این شورا مسئول ارتقا و حمایت از تمام حقوق بشر در سراسر جهان است و سلامت جسمی و روانی را به عنوان اصل اساسی کار خود می‌داند. این شورا از طریق گزارشگر ویژه منصوب خود، به کشورهای عضو و سایرین کمک می‌کند تا حق دستیابی به بالاترین استاندارد سلامت جسمی و روانی (حق سلامت) را ترویج و از آن محافظت کنند.